Projekt Uchwały zmieniająca uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
PROJEKT
Uchwała Nr /10
Rady Powiatu w Stargardzie Szczecińskim
z dnia 29 grudnia 2010 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180 poz. 1111, Nr 223, poz.1458 , z 2009 r. Nr 92, poz. 753, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz.230 oraz Nr 106, poz. 675) i art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 i z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620, Nr 123, poz. 835 i Nr 152, poz. 1020) uchwala się, co następuje:
§ 1. W Uchwale Nr XLIX/597/10 Rady Powiatu w Stargardzie Szczecińskim z dnia 30 czerwca 2010 r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zmienia się treść paragrafu 8, który otrzymuje brzmienie:
„8.1. Zarząd Powiatu po otrzymaniu opinii Komisji Budżetowej do projektu uchwały budżetowej wraz z ewentualnymi wnioskami w sprawie zmian w uchwale budżetowej przygotowuje:
-
swoje stanowisko do otrzymanych wniosków,
-
autopoprawki do przedłożonego Radzie Powiatu projektu uchwały budżetowej, jeżeli zachodzi taka konieczność,
które przekazuje radnym na 7 dni przed ustalonym terminem sesji poświęconej uchwaleniu budżetu.
2. Autopoprawki Zarządu Powiatu oraz zmiany i wnioski Komisji Rady Powiatu są przedstawiane w czasie debaty poprzedzającej podjęcie uchwały budżetowej, a następnie po przeprowadzeniu dyskusji - głosowane. Po przeprowadzeniu głosowania następuje głosowanie nad projektem uchwały budżetowej uwzględniającej przyjęte poprawki.”
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie do Uchwały
Rady Powiatu w Stargardzie Szczecińskim
dnia 29 grudnia 2010 r.
zmieniającej uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Do końca 2009 r. obowiązki organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w zakresie określenia zasad procedowania nad budżetem wynikał z przepisów ustaw ustrojowych. W odniesieniu do powiatów był to art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Aktualne uregulowania dotyczące zakresu przedmiotowego uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej zawiera art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Znowelizowany zaś art. 53 wyżej przywołanej ustawy o samorządzie powiatowym dotychczasowe kompetencje w tym zakresie ogranicza. Wobec powyższego Rada Powiatu w czerwcu bieżącego roku podjęła uchwałę w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej w oparciu o nowy porządek prawny. Obowiązująca ustawa o finansach publicznych w art. 240 ust. 2 określa sposób wprowadzania zmian do projektu uchwały budżetowej stanowiąc, że „Bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego.” Regulacja ta nie rozstrzyga ostatecznie wątpliwości co do możliwości złożenia autopoprawki uchwały budżetowej. A zatem należy się spodziewać, że w praktyce, interpretację stosowania tego przepisu ugruntują rozstrzygnięcia nadzorcze Regionalnych Izb Obrachunkowych. W dniu 14 grudnia bieżącego roku zapoznaliśmy się ze stanowiskiem RIO we Wrocławiu w tej sprawie, wyrażonym w Uchwale Nr 71/2010. Wynika z niego, że nie ma podstaw prawnych w ustawie o finansach publicznych do dokonywania zmian w projekcie uchwały budżetowej przekazanym organowi stanowiącemu, zaś autopoprawki organu wykonawczego i wnioski komisji rady powinny być przedstawione w czasie debaty poprzedzającej podjęcie uchwały budżetowej. Stanowisko to wskazuje, że autopoprawka jest zastrzeżona dla organu wykonawczego przedkładającego projekt uchwały budżetowej i nie powinna ona zawierać wniosków zgłaszanych przez komisje rad. Autopoprawka jest zatem tożsama ze składanymi wnioskami Ponieważ Zarząd podziela to stanowisko, dlatego przedkłada przedmiotowy projekt uchwały i wnioskuje o podjęcie uchwały.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Barbara Ganczarska Data wytworzenia:
22 gru 2010
Osoba dodająca informacje
Barbara Ganczarska Data publikacji:
22 gru 2010, godz. 10:00
Osoba aktualizująca informacje
Barbara Ganczarska Data aktualizacji:
22 gru 2010, godz. 10:01